RC-autojen teho-painosuhteet ovat yleensä lähempänä F1-autoja, kuin perhefarmaria. Niinpä niiden voimansiirrot joutuvat ihan “normaalissa käytössäkin” todella koville, eivätkä hajoamiset ole millään tasolla tavattomia. Mitä tulee tehdä, jos näin käy?
Ihan ensimmäiseksi tulee hieman tarkastella, missäköhän vika mahtaisi olla. Takavetoisissa autoissa tämä on yleensä aika helppoa. Näyttävätkö vetoakselit pyörivän normaalisti renkaita pyörittäessä? Hyvä, vika on siis joko vaihdelaatikon sisällä, tai päärattaan ja moottorin välillä. Nelivetoisia autoja tarkastellaan artikkelin heti takavetojen jälkeen.
Pääratas löytyy usein suojan alta. Suoja puolestaan löytyy, kun etsii autosta moottorin, ja kurkkaa sen etupuolelle. Moottorin takapuolella ovat yleensä sen johdot, eli niistä voi päätellä orientaation. Suoja on useimmissa malleissa parilla hassulla ruuvilla kiinni, eli ne vain auki ja tutkiskelemaan.
Onko rattaissa näkyvää kulumaa? Pyöriikö voimansiirto nätisti, jos moottorin päässä olevan pinionin irrottaa? Pyöriikö moottori tällöin nätisti? Useimmiten vika löytyy tässä kohtaa auton päärattaasta, mutta aina ei toki näin ole, ja joissain malleissa voi olla jopa todennäköisempää, että vika löytyy vaihdelaatikon sisältä.
Vaihdelaatikkomurheiden kanssa ei yleensä ole oikotietä onneen. Koko rasia auki, ja käymään yksitellen rattaat läpi. Yleensä ei kannata kuitenkaan vaihtaa vain yhtä, selkeiten kulahtanutta ratasta, vaan kaikki kerralla. Kuluneet rattaat syövyttävät uudet rattaat yhtä huonoon kuntoon hyvin nopeasti, eli käyttämällä muutaman euron enemmän yleensä säästää itseltään aikaa, vaivaa, ja jopa hieman rahaa loppupeleissä.
Nelivetoisissa autoissa puolestaan voi hetken joutua pähkäilemään ensin. Huomaako autosta, mikä pää ei vedä yhtä hyvin kuin toinen? Vetävätkö molemmat yhtä huonosti? Jos molemmat vetävät yhtä huonosti, kannattaa ekana tarkistaa taas moottorin ja päärattaan väli. Näyttävätkö rattaat ehjiltä, pyöriikö kaikki nätisti pinionin irroittamisen jälkeen? Jos autossa on keskitasauspyörästö, se kannattaa tarkastaa samalla. Kansi auki, näyttävätkö rattaat ja kaikki tapit ehjiltä?
Jos vain toinen pää vetää huonosti, eikä kyseisessä autossa ole aiemmin ollut voimansiirrossa häiriöitä, yleensä takapää on syyllinen. Tämä johtuu siitä, että kiihdyttäessä paino siirtyy taka-akselille, ja siten rasitus auton takapäässä on yleensä rankempaa, kuin etupäässä. Kannattaa myös toki tutkia, ettei yksittäinen puoli ole ongelmana. Tämä voisi viitata vetoakselin tai akselinpään ongelmaan, tai esimerkiksi hajonneeseen tasauspyörästöön.
Seuraava askel nämä tarkistettua on vaihdelaatikon purkaminen nähdäkseen sisään. Etenkin pienemmissä ja halvemmissa RC-autoissa monesti juuri takapään tasauspyörästöä pyörittävä tuloratas pettää ensimmäisenä. Ajajakunta näille autoille yleensä koostuu perheen pienimmistäö, ja siten esimerkiksi pakilta saatetaan tulla kaasulle auton yhä liikkuessa taaksepäin, tai kaasuliipasinta voidaan renkata edestakaisin auton ollessa katollaan.
Kannattaa kuitenkin takristaa myös tasauspyörästön ulkorattaan kunto tässä kohtaa, koska syöpynyt ratas voi syödä uuden sen kansa pyörivän rattaan aika nopeasti huonoon kuntoon myös. Jos ratas on hajonnut ensimmäisillä ajoilla eikä sillä ole ajettu juurikaan sen raksuttaessa, tältä voi välttyä. Jos taas autolla on jo ajettu useampi kuukausi tai kunnes takapää ei enää pyörinyt ollenkaan, vaihtaisin suosiolla molemmat.
Oli vika mikä hyvänsä, ohjekirja on ystävä. Niistä usein löytyvät räjäytyskuvat, joista selviää miten mikäkin laatikko kasataan, ja varaosien osanumerot, jolla ne löytyvät helposti RC-liikkeiden nettisivuilta. Jos näillä tiedoilla ei pärjää, kannattaa toki myös tutkia esimerkiksi valmistajan tai liikkeen YouTubekanavat läpi, jospa sieltä löytyisi videoita aiheesta.
Osia tilaillessa voi olla hyvä myös selvittää se, olisiko rikkoutuneiden osien tilalle saatavilla vahvempia päivitysosia? Esimerkiksi Suomen suosituimpiin RC-autoihin saattaa pian olla tulossa juurikin voimansiirtopäivitystä, mutta jätetään se vielä hautumaan, siitä saattaa tulla oma artikkelinsa lähitulevaisuudessa.
Kun sopivat varaosat ovat löytyneet, ei muuta kuin nakuttelemaan tilausta sisään, tai vaikka suoraan liikkeeseen, jos tavaraa näkyisi olevan hyllyssä eikä matka ole mahdottoman pitkä. Jos ei millään meinaa löytää sopivia osia, voi meidän botiltammekin kysyä apua, jos se vaikka sattuisi tuntemaan kyseisen mallin.
Kirjoittanut Niilo Laurila

Vastaa