Talviajoa pihalla RC-autolla!

Mitä huomioida talvella ajaessa?

Syksy jatkaa etenemistään, säät viilenevät ja yöt pitenevät. Pian on taas lunta maassa, ja moni on varmasti laittamassa RC-autojaan talvisäilöön. Tarvitseeko näin kuitenkaan tehdä? Me EnjoyRC:llä olemme ainakin vahvasti eri mieltä!

RC-autoilu talvisessa säässä on parhaimmillaan korkeita lumipatsaita auton perässä puuterilumessa kiihdyttäessä, jäätyneen järven pintaan lumikolalla tehtyjä jääratoja tai vaikka mönkimistä lumiketjuilla. 

Valtaosa nykyaikaisista harrastetason RC-autoista ovat paketista vedettyinä kyllä säänkestäviä eivätkä vaadi kalliita lisäosia tai atomeiksi purkamista jokaisen ajon jälkeen, mutta toki on silti asioita, joita on hyvä huomioida.

Ihan ensimmäiseksi puhutaan hieman termistä “waterproof”. Tämä löytyy monen valmistajan oppaasta, mutta mitähän se tarkalleen tarkoittaa näissä laitteissa? Se ei suinkaan käänny kieleemme vedenpitäväksi, vaan roiskesuojatuksi. 

Kosteus on edelleen haitaksi autojen elektroniikalle ja liikkuville osille, jos sen jättää sinne. Talvisin nämä efektit yleensä vielä moninkertaistuvat henkilöautojen tuodessa suolatuilta teiltä suolaista lunta myös pihateille.

Ajon jälkeen olisi hyvä siis saada auto mahdollisimman nopeasti kuivaksi, ja mielellään suojata etenkin laakerit ja muut liikkuvat osat ohuella kerroksella monitoimiöljyä, jotta ne eivät pääse ruostumaan. Auton korin alle asennettavalla kosteudelta suojaavalla suojahupulla voi säästää itseltään ison määrän vaivaa tässä.

Toinen huomioitava asia ovat akut. Akut toimivat parhaiten lämpiminä, mutta kylmät kelit eivät ole este niiden käytölle. Kannattaa vain yrittää pitää ne mahdollisimman lämpiminä ennen ajoa, jos siis vaikka lähtee kahden akun kanssa ajelemaan, kannattaa pitää toinen akku ensimmäisen ajon ajan vaikka povitaskussa, jotta ruumiinlämpö pääsee hieman auttamaan. Näinkin toimiessa akut silti hupenevat nopeammin kuin normaalisti, eli sitä ei kannata säikähtää.

Kolmantena pointtina ovat renkaat. Nämä ovat asia, joissa saattaa hieman joutua sijoittamaan talviajoa varten. Mitkä tahansa renkaat eivät välttämättä toimi lumella ja jäällä, ja joidenkinrenkaiden kanssa hajoamisen riski on turhan suuri talviajossa.

Irtolumessa mielestäni ehdottomat ykkösrenkaat pihasuttailuautoissa ovat laparenkaat. Niillä saa tolkuttoman määrän vetopitoa, ja aikaan niitä hienoja lumipatsaita. 

Suuren pidon kanssa tulee toki myös suuri vastuu. Niillä ei voi ajaa ihan yhtä vapaasti, kuin perus maastorenkailla irtoalustalla. Kaasun ja jarrun kanssa on oltava maltillinen, koska äkilliset liipasimen liikkeet voivat herkästi rikkoa jotain voimansiirrosta.

Crawleriin taas voi asentaa renkaisiin lumiketjut. Näiden avulla pääsee möyrimään talvimaisemissa. Niitä hankkiessa kannattaa tosin olla tarkkana siitä, mitä mittoja niistä ilmoitetaan. Yleensä se on ulkohalkaisija, ja tällöin kannattaa vielä varmistaa renkaiden ulkomitta tilaillessa valmistajan sivuilta, tai ihan vain mitata renkaat, jos sellaiset jo löytyvät.

Entä mitkä renkaat eivät sovellu talviajoon? Matalakuvioisemmat tai sileämmät renkaat eivät välttämättä toimi kovin hyvin. Tämän kyllä huomaa kokeillessa, ja sitten voi alkaa miettimään vaikka hieman isommilla nappuloilla varustettuja renkaita tilalle talvea varten. 

Toinen erityisesti tehokkaissa harjattomissa autoissa huomioitava asia on renkaiden venyvyys. Jäätyneillä hiekotetuilla teillä jäässä voi olla kiinni hiekanjyviä, jotka voivat sopivasti kohdalle osuessaan repäistä helpolla renkaan rikki sen ollessa kovilla kierroksilla ja venymisen johdosta ohuimmillaan. 

Vöitetyt renkaat, kuten Pro-Linen tai dBootsin belted-mallit tai Louisen MFT-merkityt renkaat ovat tällaisen riskin minimoimiseksi aika varmoja valintoja. Sopivista renkaista ja rengaskuvioista kannattaa toki kysäistä myös vaikka RC-liikkeiltä tai meidän botiltamme.

Autojen osalta viimeisenä, mutta myöskin hyvin tärkeänä huomioina on muutokset autojen kestävyydessä. Harrastetason RC-autojen “muoviset” osat ovat monesti joustavia komposiittiseoksia, jotka ovat tehty antamaan hieman periksi osuman sattuessa. 

Kylmä ilma voi kuitenkin vaikuttaa tämän jouston määrään yllättävänkin paljon, jolloin rikkoutumiset osumien sattuessa ovat auttamatta yleisempiä, kuin lämpimillä kesäkeleillä.

Sitten jäljellä on tietysti enää se tärkein, eli mites sormien laita? Ohuet sormikkaat eivät helmikuun pakkasissa juurikaan auta, ja tekevät silti ajamisesta monesti epämukavampaa. 

Onneksi löytyy RC-hanskoja, jotka ratkaisevat tämän ongelman. RC-hanskat ovat ikään kuin muhveja, joissa on keskellä reilusti tilaa, jotta sinne voi laittaa käsiensä lisäksi myös RC-auton ohjaimen. Näin kädet pysyvät mukavan lämpiminä ilman, että tarvitsee huolia siitä, miten paksun hanskan ympäröimän sormen saa mahtumaan kaasuliipaisimeen.

Kirjoittanut Niilo Laurila

Comments

Yksi vastaus artikkeliin “Talviajoa pihalla RC-autolla!”

  1. Peksi avatar
    Peksi

    Loistavaa infoa!
    Tästä tuli poimittua monta hyvää vinkkiä tulevaa talvea varten.

    Itse ostin viime vuonna suojapussit (dusty motors) itselle ja pojalle autoihin ja ne pelastavat elektroniikan varsinkin talvisin.
    Kun autoon pakkautuu lunta, joka sulaa moottorin ja noparin lämmöstä, on auton runko kuin vettä täynnä oleva amme. Jos vehkeet ei ole täysin vesitiiviitä, tulee varmasti ongelmia. Mutta suojapussi hoitaa homman, ilma kiertää, mutta lumi ei pääse sisälle.

    Hieno juttu, että ollaan saatu tälläinen info-saitti meille RC-aloittelijoille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *